PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA II ETAP EDUKACYJNY INFORMATYKA
Uczniowie na lekcjach informatyki i zajęć komputerowych
są oceniani zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania
oraz z przyjętymi standardami wymagań:
Cele oceniania
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenianiu podlegają
- osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie:
- Bezpieczne posługiwanie się sprzętem i oprogramowaniem znajdującym się w szkolnej pracowni komputerowej.
- Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do komunikowania się za pomocą komputera.
- Umiejętność wyszukiwania i opracowywania informacji z różnych źródeł.
- Wykonywanie konkretnych zadań z różnych dziedzin (w tym rysunków, tekstów, obliczeń, animacji, prezentacji multimedialnych) z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych.
- Umiejętność pracy w zespole, przestrzeganie prawa, świadomość zagrożeń związanych z wykorzystaniem komputera i internetu.
- Rozwijanie własnych zainteresowań, poszerzanie wiedzy, nauka za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
- Zastosowanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych w życiu codziennym.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
Zasady obowiązujące w sprawdzaniu osiągnięć i postępów uczniów na zajęciach komputerowych
- zasada systematyczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i systematycznie;
- zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału oraz formy pracy podlegające ocenie;
- zasada otwartości – PSO podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację.
- Ocena śródroczna i roczna jest wystawiona na podstawie średniej ocen cząstkowych
Narzędzia pomiaru osiągnięć:
- przygotowanie do lekcji
- praca na lekcji /praca samodzielna/ aktywność
- kartkówka
- sprawdzian
- projekt edukacyjny /praca długoterminowa/
- udział w konkursach informatycznych
- zadanie dodatkowe wykraczające
Ocena pracy ucznia obejmuje:
- umiejętność wyboru odpowiedniego oprogramowania i metody rozwiązania zadania;
- znajomość pojęć i metod związanych z danym zagadnieniem;
- zrozumienie treści zadania – wykonanie wszystkich poleceń zgodnie z treścią;
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji jako stopień samodzielności ucznia;
- realizację zadania.
Ocena pracy ucznia uwzględnia również:
- umiejętność tworzenia właściwej atmosfery;
- umiejętność pracy w grupie;
- przestrzeganie norm etycznych dotyczących poszanowania cudzej pracy i własności;
- kreowanie postaw ucznia przeciwdziałających wandalizmowi, przejawiających się w postaci niszczenia sprzętu i oprogramowania;
- przestrzeganie zasad regulaminu pracowni komputerowej.
Ocenianie
- Oceny są jawne.
- Ocena pracy ucznia odbywa się w jego obecności i jest dokładnie omówiona.
- W ocenach bieżących jest dopuszczalne stosowanie plusów i minusów. (trzy plusy = ocena bardzo dobra, trzy minusy=ocena niedostateczna)
- Sprawdziany – przeprowadzane są po zakończeniu realizacji działu. Czas trwania – 45 min.
- Sprawdziany – są obowiązkowe dla wszystkich uczniów w klasie. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może uczestniczyć w sprawdzianie, powinien to uczynić niezwłocznie.
- O terminie sprawdzianu i zakresie sprawdzanych wiadomości uczeń jest informowany z tygodniowym wyprzedzaniem (wpis w e-dzienniku).
- Poprawa oceny ze sprawdzianu – uczeń może poprawić ocenę po uprzednim uzgodnieniu terminu z nauczycielem. Liczy się ocena z poprawy.
- Kartkówki – obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane. Mogą odbywać się w formie pisemnej lub praktycznej – praca z komputerem. Czas trwania – do 20 min.
- Przy ocenie sprawdzianów, obowiązują następujące przedziały procentowe wymagane do uzyskania ocen:
-
-
- 100% – 98% celujący (6)
- 97% – 90% bardzo dobry (5)
- 89% – 75% dobry (4)
- 74% – 50% dostateczny (3)
- 49% – 35% dopuszczający (2)
- 34% – 0% niedostateczny (1)
-
- Po każdej pracy klasowej lub projekcie (edukacyjnym) długoterminowym dokonuje się analizy błędów i osiągnięć uczniów.
- Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej dwóch tygodni) uczeń ma obowiązek ustalić z nauczycielem termin nadrobienia zaległości.
- Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
- Uczeń nieobecny na lekcji musi nadrobić zaległości, a w przypadku problemów ze zrozumieniem treści, może zgłosić się do nauczyciela na konsultacje.
- W przypadku stwierdzenia niesamodzielności wykonania zadania, uczeń otrzymuje minus.
- Aktywność na lekcji nagradzana jest plusami (nie ma minusów za brak aktywności)
- W przypadku, gdy uczeń na lekcji zajmuje się czynnościami niezwiązanymi z realizowanym tematem, niszczy prace kolegów, nie przestrzega regulaminu pracowni komputerowej otrzymuje minus
- Za nie przyniesienie na lekcję zapowiadanych pomocy (np. pendrive) uczeń otrzymuje minus.
- Uczeń ma możliwość rozwiązywania zadań dodatkowych w domu oraz w trakcie lekcji w celu poprawienia ocen z przedmiotu (po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem).
- Aktywny udział w konkursach przedmiotowych daje dodatkową ocenę bardzo dobrą o wadze – 2.
- Aktywność pozalekcyjna – wykonywanie zadań dodatkowych, osiągnięcia w konkursach i wykonywanie projektów długoterminowych dają szansę na ocenę celującą.
- Ocena na półrocze i koniec roku jest wystawiana na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych.
- Pracując z uczniami z orzeczeniem lub opinią z poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciel stosuje ocenianie indywidualne uwzględniające zalecenia poradni.
Najważniejszym działaniem wspierającym ucznia o specyficznych potrzebach edukacyjnych podczas lekcji z przedmiotu INFORMATYKA jest indywidualizacja uwzględniająca potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
Oceniając pracę ucznia, nauczyciel przede wszystkim bierze pod uwagę wysiłek włożony w pokonywanie trudności.
Zakres wymagań na poszczególne oceny:
stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- Zakres wiedzy i umiejętności
- Posiada wiedzę wykraczającą poza program nauczania.
- Wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem.
- Pracuje zawsze samodzielnie.
- Wykorzystuje posiadaną wiedzę do poszerzenia własnych zainteresowań i rozwiązywania problemów.
- Sprawnie posługuje się językiem informatycznym.
- Wypowiedzi ucznia zawierają własne przemyślenia.
- W sposób twórczy wykorzystuje wiadomości i umiejętności w nowych sytuacjach.
- W pełni korzysta z dostępnych opcji programu.
- Świadomie przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
- Sprawność wykonania zadań
- Samodzielnie i sprawnie wykonuje zadania przewidziane programem.
- Tempo pracy umożliwia wykonywanie zadań wykraczających poza program.
- Pisze wszystkimi palcami, sprawnie i szybko, metodą bezwzrokową.
- Aktywny, zaangażowany, pomaga innym w pracy.
- Osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych.
stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- Zakres wiedzy i umiejętności
- Posiada wiedzę przewidzianą przez program.
- Wykazuje zainteresowanie przedmiotem.
- Pracuje zawsze samodzielnie.
- Wykorzystuje posiadaną wiedzę do poszerzenia własnych zainteresowań.
- Czyta tekst ze zrozumieniem.
- Zawsze poprawnie posługuje się słownictwem informatycznym.
- Wypowiedzi ucznia są wyczerpujące.
- Podczas wykonywania zadań wykazuje dużą staranność i sumienność.
- Korzysta z opcji programu w zakresie przewidzianym programem.
- Przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
- Sprawność wykonania zadań
- Samodzielnie i sprawnie wykonuje zadania przewidziane programem.
- Tempo pracy umożliwia wykonywanie zadań przewidzianych programem.
- Pisze szybko i sprawnie, wszystkimi palcami, nie robi błędów (literówek).
stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- Zakres wiedzy i umiejętności
- Posiada większość wiedzy przewidzianej przez program.
- Wykazuje zainteresowanie przedmiotem.
- Pracuje zawsze samodzielnie.
- Wykorzystuje posiadaną wiedzę do poszerzenia własnych zainteresowań.
- Czyta tekst ze zrozumieniem.
- Wypowiedzi ucznia nie wyczerpują całości tematu.
- Wykorzystuje posiadaną wiedzę do poszerzenia własnych umiejętności z niewielką pomocą nauczyciela.
- Pracuje z niewielką pomocą nauczyciela.
- Słownictwem informatycznym posługuje się poprawnie.
- Korzysta z opcji programu w zakresie przewidzianym przez program.
- Przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
- Sprawność wykonania zadań
- Sprawnie, z niewielką pomocą nauczyciela wykonuje zadania.
- Tempo pracy umożliwia wykonywanie zadań przewidzianych programem.
- Pisze szybko, robi niewiele błędów (literówek).
stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- Zakres wiedzy i umiejętności
- Opanował podstawową wiedzę przewidzianą przez program.
- Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem.
- Pracuje z niewielką pomocą nauczyciela.
- W niewielkim zakresie wykorzystuje posiadaną wiedzę do poszerzania własnych zainteresowań.
- Wypowiedzi ucznia nie wyczerpują całości tematu.
- Czyta tekst ze zrozumieniem z niewielką pomocą nauczyciela.
- Słownictwem informatycznym posługuje się nie zawsze poprawnie, popełnia nieliczne błędy.
- Korzysta z opcji programu w zakresie umożliwiającym wykonanie podstawowych operacji.
- W wykonanej pracy nie widać inwencji twórczej.
- Przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
- Sprawność wykonania zadań
- Sprawnie, z niewielką pomocą nauczyciela wykonuje zadania.
- Tempo pracy umożliwia wykonywanie podstawowych zadań przewidzianych programem.
- Dobrze posługuje się klawiaturą, popełnia nieliczne błędy.
stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- Zakres wiedzy i umiejętności
- Opanował wiedzę niezbędną w toku dalszego kształcenia.
- Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem.
- Pracuje z pomocą nauczyciela.
- W niewielkim zakresie wykorzystuje posiadaną wiedzę do poszerzania własnych zainteresowań.
- Słownictwo informatyczne opanował w niewielkim zakresie.
- Korzysta z pomocy nauczyciela, by wykazać się wiedzą.
- Korzysta z opcji programu w niewielkim zakresie.
- Nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem
- Sprawność wykonania zadań
- Przy pomocy nauczyciela wykonuje powierzone zadania.
- Tempo pracy nie pozwala na wykonywanie większości zadań przewidzianych programem.
- Poprawnie posługuje się klawiaturą, pisze wolno, popełnia liczne błędy.
stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- Zakres wiedzy i umiejętności
- Nie opanował podstawowej wiedzy.
- Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
- Pomoc nauczyciela jest niezbędna do wykonania najprostszych zadań.
- Nie wykorzystuje posiadanej wiedzy do poszerzania własnych zainteresowań.
- Nie posługuje się językiem informatyki, nie rozumie podstawowych pojęć.
- Nie potrafi korzystać z opcji programu w zakresie umożliwiającym realizację zadań przewidzianych programem.
- Nie przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
- Sprawność wykonania zadań
- Nie wykonuje powierzonych zadań nawet z pomocą nauczyciela.
- Tempo pracy nie pozwala na wykonywanie zadań przewidzianych programem.
- Posługuje się klawiaturą w stopniu uniemożliwiającym realizację programu.
Sposoby informowania uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o osiągnięciach edukacyjnych
- Nauczyciel na pierwszej lekcji, w danym roku szkolnym zapoznaje/przypomina uczniom przedmiotowy system oceniania.
- Nauczyciel wpisuje oceny do dziennika lekcyjnego.
- Uczeń informowany jest na bieżąco o każdej ocenie.
- Rodzic informowany jest o ocenach ucznia przez e-dziennik.
- Uczeń ma możliwość otrzymania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny na prośbę własną lub prośbę rodziców (opiekunów prawnych)
- Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu ucznia, z własnej inicjatywy lub na prośbę wychowawcy.
- Przewidywane oceny śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć ustala nauczyciel na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców (prawnych opiekunów) oraz wychowawcę na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Inne formy: zebrania z rodzicami, dyżury nauczycielskie, spotkania indywidualne, spotkania: uczeń – rodzic- nauczyciel.
Dostępność PSO dla Rodziców i Uczniów
- Strona internetowa nauczyciela – edukator.dzierbicki.pl
Łódź, 1 września 2021 r.
opracował:
Krzysztof Dzierbicki