Menu Zamknij

PROJEKT EDUKACYJNY
„MATEMATYKA W KULINARIACH”

to cykliczny projekt nauczycieli matematyki i informatyki

„Matematyka w …” to pomysł na pokazanie matematyki w innym wymiarze.
Przecież matematyka otacza nas wszędzie.

W bieżącym roku szkolnym uczniowie wykonywali projekt pod kierunkiem nauczycieli:

  • MATEMATYKI – Agnieszki Tyszkiewicz
  • INFORMATYKI – Krzysztofa Dzierbickiego

Efekty pracy uczniów prezentujemy tutaj

Matematyka jest królową nauk…

Matematyka jest podstawą innych nauk ścisłych – informatyki, fizyki, chemii, a także mechaniki, elektrotechniki, ale wykorzystuje się ją także w przedmiotach humanistycznych.

Oprócz wpływów matematyki w inne przedmioty z łatwością możemy dostrzec ją w życiu codziennym, np. w grze, w sklepie, na ulicy, w domu.

Również z matematyką można spotkać się w kuchni – różnego rodzaju jednostki (długości, masy, pojemności, powierzchni, objętości, monetarne), obliczanie pól i objętości potraw, obliczanie ilości składników, obliczanie czasu gotowania, pieczenia.

Wchodząc do kuchni widzimy przedmioty, które kształtem przypominają płaskie lub przestrzenne figury geometryczne. Często musimy szacować, czy dany kubek lub garnek zmieści daną ilość wody, często też korzystamy z wagi kuchennej, aby odmierzyć daną ilość mąki lub cukru. W przepisach kulinarnych matematyka jest nieocenionym narzędziem. Nie tylko przydaje się wiedza dotycząca zamiany jednostek, pól figur płaskich czy brył, szacowania, ale również dotycząca proporcji.

Uczniowie, którzy realizowali projekt „Matematyka w kulinariach”, pokazali ile zastosowań matematyki można znaleźć w kuchni i w kulinariach. Na pewno teraz są bardziej świadomi, że warto uczyć się matematyki, aby potem lepiej planować zakupy pod wybrane potrawy, które będą wykonane proporcjonalnie do liczby osób zjadających te potrawy.

Podsumowując – matematyka jest nie tylko potrzebna i ciekawa, ale też „smaczna”.

wybrane prace uczniów klasy 8B i 8c


wybrane prace uczniów klasy 8C

..