PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z INFORMATYKI i ZAJĘĆ TECHNICZNYCH
Uczniowie na lekcjach informatyki i zajęć komputerowych
są oceniani zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania
oraz z przyjętymi standardami wymagań:
Zasady oceniania:
Ocenie podlegają:
- praca na lekcji:
- ćwiczenia praktyczne, wykonywane podczas zajęć,
- odpowiedzi ustne,
- jakość pracy i aktywność na lekcji,
- współpraca w grupie,
- sprawdziany wiadomości i umiejętności po każdym zrealizowanym dziale, przeprowadzone z użyciem specjalnych kart pracy,
- prace domowe:
- bieżące,
- długoterminowe,
- prace nadobowiązkowe- będące samodzielną uczniowską propozycją poszerzenia wiadomości i umiejętności.
- osiągnięcia w konkursach szkolnych i innych.
Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej.
Sprawdziany są poprawione i oddane w terminie dwóch tygodni.
- Obszary aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:
- Posługiwanie się prawidłową terminologią informatyczną,
- Przygotowanie stanowiska pracy według zasad bhp,
- Rozwiązywanie problemów – dobór właściwego narzędzia,
- Praca z programem,
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych,
- Aktywność na lekcji,
- Umiejętność pracy w grupie.
- Narzędzia sprawdzania osiągnięć uczniów:
- Sprawdziany w formie kart pracy – po każdym dziale,
- Ćwiczenia praktyczne – 4 – 6 w semestrze,
- Odpowiedzi ustne,
- Prace domowe sprawdzane systematycznie,
- Planowa obserwacja postaw ucznia i rozmowy z uczniem,
- Inne formy aktywności (np. udział w konkursach, wykonywanie zadań nadobowiązkowych).
- Ocena jest informacją o spełnianiu wymagań edukacyjnych wg kryteriów:
stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- w zakresie posiadanej wiedzy wykracza poza podstawy programowe danego szczebla nauczania,
- dodatkowa wiedza pochodzi z różnych źródeł i jest owocem samodzielnych poszukiwań i przemyśleń,
- posiada zintegrowaną wiedzę międzyprzedmiotową, uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i konkursach przedmiotowych odnosząc znaczące sukcesy.
stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,
- jest samodzielny i korzysta z różnych źródeł wiedzy w celu rozwiązywania problemów,
- jest aktywny na lekcjach i w pracy pozalekcyjnej (bierze udział w konkursach wymagających dodatkowej wiedzy i umiejętności).
stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
- poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zadań i problemów oraz posługuje się językiem danego przedmiotu,
- aktywnie uczestniczy w lekcjach.
stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów z pomocą nauczyciela,
- sporadycznie uczestniczy w toku lekcji.
stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- ma duże braki wiedzy, które można usunąć w dłuższym okresie czasu,
- jest bierny na lekcjach, ale motywowany i przy pomocy nauczyciela jest w stanie wykonywać proste zadania wymagające zastosowania podstawowych umiejętności, które umożliwiają edukację na następnym etapie.
stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- ma duże braki wiedzy, które nie rokuje nadziei na ich usunięcie przy pomocy nauczyciela,
- nie rozumie prostych poleceń, wymagających zastosowanie podstawowych umiejętności i przy pomocy nauczyciela nie potrafi odtworzyć fragmentarycznej wiedzy,
- wykazuje się brakiem systematyczności i chęci do nauki, braki uniemożliwiają mu edukację na następnym etapie nauczania.
Łódź, 1 września 2016 r.
opracował:
Krzysztof Dzierbicki